Opskrift: Krydssjal

Nu, hvor juleaften ligger bag os, kan jeg endelig vise, hvad jeg har hæklet til min mor. Opskriften findes nederst i indlægget – vis mig gerne resultatet på Instagram ved at tagge med #garnituren eller ved at sende mig en email.

20151227_141656

Sjalet er hæklet i min sædvanlige hyggestol, hvor jeg efterhånden har brugt mange timer på både at hækle, læse bøger og drikke te, imens jeg har ladet tankerne flyve. På det seneste har jeg især funderet over, hvor hurtigt livet kan ændre sig til noget helt nyt og anderledes, og hvordan man sjældent ser forandringen, inden den er indtruffet.

Mit liv har ændret sig meget, siden jeg for fire et halvt år siden blev færdig med min bachelor og besluttede, at nu skulle jeg ud at se lidt på verden. Jeg tog til London uden en plan, uden et job og uden penge til meget mere end flybilletten. Jeg vidste, at der var en reel risiko for, at jeg ville være nødt til at vende tilbage til Danmark meget hurtigt, hvis jeg ikke kunne finde fodfæste i England, men jeg valgte at tage chancen. Og det er jeg uendeligt glad for den dag i dag.

Det gik nemlig fint. Jeg fik et job, og jeg fandt mig til rette. Faktisk så godt, at jeg valgte at blive, da det første år var gået, og jeg efter planen skulle være taget tilbage til mit gamle liv i Århus. Og beslutningen om at blive lidt længere, skulle vise sig at blive skelsættende.

For det gik hverken værre eller bedre end at jeg blev inviteret til at se landskamp i fodbold på en pub sammen med mine nye kollegaer den 6. juni 2012. Nogle af dem havde taget venner med, og blandt disse var der en ung mand, som heldigvis fik øje på mig og efterfølgende indledte en ihærdig kamp for at få mig med på en date.

20151227_142145

Og her skete en af de store forandringer, som jeg har siddet i min stol og funderet over. Jeg gik nemlig fra at leve det samme liv, som jeg havde levet i mange år til noget helt nyt. Jeg var vant til at være alene, til at træffe mine egne beslutninger og klare mig selv. Jeg havde ikke haft en kæreste siden gymnasiet, og jeg var ikke synderligt ivrig efter at finde en. Men pludselig stod jeg i den forunderlige situation, at jeg var smaskhamrende forelsket til op over begge ører. Så forelsket, at jeg efter kun tre måneder sagde ja til at flytte ind hos ham. Og halvandet år senere sagde jeg ja til at gifte mig med ham.

Den 6. juni i år blev vi gift, i august flyttede vi til Danmark og den 5. oktober ændrede mit liv sig endnu engang radikalt. Vi blev nemlig forældre til et rundkindet lille vidunder med det dejligste smil i verden. Hver gang han pludrer smelter mit hjerte, men kun for at svulme op påny og blive endnu større og fyldt med kærlighed til min lille familie.

Når jeg sidder i stolen, kan jeg ikke lade være med at tænke over, at det, der skulle have været et enkelt års afstikker til London, er endt med at ændre mit liv fuldstændig. Til noget meget bedre end jeg nogensinde havde turdet håbe på, at jeg ville være heldig nok til at finde. Og nu, hvor vi står ved indgangen til et nyt år, kan jeg ikke lade være med at forestille mig, hvilke nye og spændende ændringer, jeg går i møde. 2015 har været en boble af ren lykke, men jeg tror, at 2016 bliver en rigtig god efterfølger.

20151223_144546

Opskrift på sjalet følger herunder:

Materialer
Garn: 2 nøgler Fame Trend fra Marks & Kattens (75% uld, 25% polyamid, 100g, 420m)
Nål: 3mm

Termer og vejledning
Luftmaske (lm)
Fastmaske (fm)
Halv stangmaske (hstm)
Tredobbelt stangmaske (tdb.stm)
Kryds – et kryds i denne opskrift laves ved at springe en maske over og lave en tdb.stm i den efterfølgende maske. Herefter laves en tdb.stm i den maske, man før sprang over
Picot – en picot i denne opskrift laves ved at hækle 4 lm og lukke cirklen med en kædemaske i den første lm

Opskriften
Start: Slå 301 lm op
Rk 1: Start i 2. maske fra nålen og lav 300 hstm, 1 lm, vend
Rk 2-9: 300 hstm, 1 lm, vend
Rk 10: 300 hstm, 3 lm, vend
Rk 11: Spring den første maske over, og lav herefter 149 krydser (det første kryds laves i maske 3 og 2), afslut med 1 tdb.stm i sidste maske, 1 lm, vend
Rk 12-20: 300 hstm, 1 lm, vend
Rk 21: Gentag rk 10
Rk 22-34: Spring den første maske over, og lav herefter 149 krydser (det første kryds laves i maske 3 og 2), afslut med 1 tdb.stm i sidste maske, 3 lm, vend
Rk 35: Spring den første maske over, og lav herefter 149 krydser (det første kryds laves i maske 3 og 2), afslut med 1 tdb.stm i sidste maske, 1 lm, vend
Rk 36: 2 fm, 1 picot, *3 fm, 1 picot*, gentag *-* rækken ud og afslut med 1 fm i sidste maske

1 reply »

Skriv et svar

