Knapper på hjernen

Jeg elsker at lave stofknapper! Det er nemt, sjovt og hurtigt, og så er det den perfekte måde at sætte et personligt præg på alt fra jakker til nederdele, som trænger til et pift. Og da jeg i sidste uge var på vinterferie med min mor i en hytte langt ude i de svenske skove, hvor der hverken er internet eller mobildækning, var der rigeligt med tid til at gå amok i knapper.

DSC_0936

DSC_0913

Processen er dejligt simpel: Man klipper et rundt stykke stof, der er lidt mindre end 1cm større i diameter end knappen, der skal betrækkes. Stoffet lægges med bagsiden op over det hul, der passer til knappens størrelse i den bløde det af knaptrykkeren. Stoffet trykkes ned i formen med knappen, og herefter folder man stoffet ind over siderne på knappen, som på billederne nedenfor. Bagsiden af knappen sættes på plads, og trykkes fast med den hårde del af knaptrykkeren. Det kræver ret gode fingerkræfter, så normalt lægger jeg trykkeren på en plan flade, og bruger min kropsvægt til at samle knappen.

DSC_0914

DSC_0915

Det færdige resultat ser efter min mening meget mere avanceret ud end det i virkeligheden er, og der er uanede kombinationsmuligheder med forskellige knapstørrelser og stofmønstre. Jeg er desværre ikke i besiddelse af evnen til at sy, så jeg ligger ikke inde med en masse stofrester, men i starten af marts skal jeg på håndarbejdsmesse, så der regner jeg med at købe mig fattig i garn og stofprøver.

DSC_0924

DSC_0922  DSC_0930

Kategorier:Knapper, Opskrifter

Tagged as: , ,

4 replies »

Skriv et svar

