Opskrift: Murstenstørklæde

DSC_0727

På en kold efterårsdag kom dette halstørklæde til verden i mit lille hjem. Jeg havde lyst til at lave noget, der ikke ville tage for lang tid, men som samtidig ikke måtte være så kedeligt, at jeg ville gå død i det, før det var stort nok. Jeg tog derfor min hæklepind og et stort garnnøgle, og gik igang efter fri fantasi. Resultatet blev et blødt og rart evighedshalstørklæde – her er opskriften:

DSC_0857

Start med at slå luftmasker (lm) op i sæt a 4 (for samme bredde som på billedet, slå 36 masker op). Jeg har brugt en aran-blanding af uld og akryl og en nål på 6mm, men andet er lige så fint.

Omg 1: 1 stangmaske (stm) i 2. lm fra nålen, 1 stm i hver af de næste 2 lm, 1 lm over næste lm, *1 stm i hver af de  næste 3 lm, 1 lm over næste lm* (gentag *-* omgangen ud), 1 lm, vend
Omg 2: *3 lm, 1 fastmaske (fm) i næste lm* (gentag *-* omgangen ud), 1 lm, vend
Omg 3: *1 stm i hver af de  næste 3 lm, 1 lm over næste lm* (gentag *-* omgangen ud), 1 lm, vend
Omg 4-slut: Gentag på skift omg 2 og 3, indtil tørklædet har den ønskede længde. Slut med en omg 2 og sy enderne sammen, hvis du ønsker et tubetørklæde.

Lad mig endelig se billeder af det færdige resultat, hvis du hækler halstørklædet – har du spørgsmål til mønsteret, er du velkommen til at tage fat i mig 🙂 God hæklelyst!

DSC_0739

DSC_0726

DSC_0735

3 replies »

Skriv et svar

