Cigaretter, whisky og nøgne pi’er

Jeg kan rigtig godt lide at tegne nøgne damer. Der er noget ved formerne på en velskabt kvinde, der giver mig lyst til at hive penalhuset frem og kridte løs. Der er så mange spændende kurver og skygger, som jeg kan bruge timevis på at arbejde med. Jeg er på ingen måde en lyntegner – jeg skal have lang tid til at opbygge mit motiv, til at finjustere detaljerne.

DSC_0850

Jeg er heller ikke en af dem, der kan tegne ud fra fri fantasi. Når jeg en sjælden gang imellem bilder mig ind, at det er en god idé at tegne uden at have noget at tegne efter, ligner resultatet med 110% sikkerhed noget, der er løgn. Min fantasi kan simpelthen ikke fastholde et motiv godt nok til at jeg kan overføre det til papir. Jeg tegner oftest efter fotografier, og de tre kvinder i indlægget her stammer fra en bog, jeg købte i museumsbutikken på Tate Modern for nogle år siden.

DSC_0849

Jeg tror min forkærlighed for kvinden som motiv stammer fra da jeg var 13 år gammel, og min mor tog mig med på et weekendkursus i croquis. Til at starte med var jeg en smule blufærdig, men det gik hurtigt over. Der var så mange dele af kroppen at arbejde med og så mange detaljer, at jeg hurtigt glemte, at det var en nøgen kvinde, der stod foran mig. De bløde former faldt mig både mere interessante og naturlige at efterligne end de kantede konturer på min morfars lamper, som ellers var en af mine favoritter, når tegneblokken skulle i brug.

DSC_0851

Jeg tegner også andre ting end afklædte damer, og jeg har efterhånden været på en del aften- og weekendkurser, der har spændt over flere discipliner inden for både tegning og maling. Men jeg vender altid tilbage til croquis, og det er meget sjældent mænd, jeg beskæftiger mig med, de er for firkantede til min smag. Hvad med jer – hvad er jeres yndlingsmotiver?

Kategorier:Tegninger

Tagged as: , , , ,

1 reply »

  1. du har os prøvet at lærer mig det da vi var børn. Mestre god ikke kunsten ligeså flot som du gør, men elsker stadig at male, dog kun for egne eller børnenes øjne:)

    Liked by 1 person

Skriv et svar

